Friday, April 8, 2011

::Kisah 30 Tahun ~ Part 1::


Nampak cantik tak tulisan 30 tu... Comel dan cute kan... Sebenarnya 21st April ni baru genap 30... Tapi bila masuk 2011 je dah tau dah... Bila orang tanya or isi borang bahagian umur tu, automatic tulis 30... Taka sangka pejam celik, pejam celik dah 30 tahun mak saya lahirkan saya di dunia ni... Yang pastinya selama 30 tahun ni, bila tanya detik kelahiran saya, mak tak lupa lagi... 30 tahun tu... Sepanjang tu jugakla mak masa ingat dan tersimpan dalam ingatan dia... Apatah lagi saya adalah anak sulung.... Abah pun sama...

Abah selalu cerita, masa saya lahir dia kene kejar ngan parang oleh orang yang separa siuman yang duduk and lalu lalang kat Hospital Batu Pahat tu... Kesian Abah... Masa tu tak dapekla den nak nolongnya... Mak cerita lagi, masa saya lahir, semua baby girl akan ditindik ketika baby, tapi tidak untuk saya, Mak kesian, maklumlah anak sulung... Jadinya, umur 12 tahun baru saya ditindik sekali dengan adik bongsu saya yang baru lahir ketika itu...

Saya sebenarnya tak berapa tahu kenakalan saya masa kecil, Mak and Abah pun tak der cerita sangat pasal kerenah saya, sebab saya budak baik... Tapi Mak pernah cerita saya penah telan serpihan lampu kalimantang masa kecil, saya juga mempunyai bapak angkat, tapi dah meninggal dunia masa saya kecik lagi...

Tak taulah kehidupan saya masa tu, rumah masa tu adalah rumah felcra lama, semua struktur dari kayu, dan bertiang tinggi, tingkap dari daun kayu, apatah lagi pintu... Masa umur saya 1 tahun 2 bulan, adik ke dua saya Mohd Nazri (Ngah) lahir, lelaki... Bila adik lelaki saya 1 tahun 2 bulan, seorang lagi adik saya Siti Nazrina (Rin) lahir, perempuan.... Bayangkan kehidupan Mak n Abah ketika itu... Mesti kelam kabut dengan kami bertiga... Abah pernah kata, buaian kat rumah ada 3... Dan Abah menggunakan dua tangannya dan satu kakinya untuk mendodoi kami...

Pernah satu masa Mak jadi olahragawati, lari berpagar, melompat Mak yang tengah angkat kain bila tengok spring buai Rin yang masa tu baru hari ke 40 menegang seperti berat, kerisauan dan ketakutan Mak memang bermakna, Ngah dengan bangganya menyeringai berdiri hebat betul-betul di atas Rin yang dah separuh biru dipijak ngah... Nasib Mak tak bentan masa tu sebab terperanjat dan berlari pecut... Saya? Tak taulah kat mana...

3 tahun kemudian adik ke empat saya lahir, Siti Nazliah (Liah), 4 orang semuanya, ekonomi masa tu tak taula camana... Saya tau saya dan adik-adik membesar dengan sempurna di bawah asuhan Mak dan Abah... Masa ni rumah dah bertukar ke rumah batu... Selain dari seorang peneroka, Abah mengambil upah memesin rumput dan menukang rumah... Mak surirumah sepenuh masa... Disebabkan itu, rumah kami selalu menang mendapat rumah tercantik dan terbersih di Felcra... Kereta memang x dapatlah beb! Ada motor Abah je, Honda Bullet tu... Dengan no plat KC... Kisah Cinta kata Abah... Hehehehe...

Masa umur sekecil ini dengan adik-adik yang sedang meningkat dewasa, kenakalan sedang bermaharajalela, pikiran masih dangkal, perasaan ingin mencuba semakin menjadi-jadi... Lagi tragedi antara Ngah dan Rin... Ketika inilah jari Ngah hampir putus disebabkan Rin kerana sebiji motor Vespa... Vespakan ada kipas dalam enjin dia, masa nilah diorang buat ujikaji, saya tukang tengok je... Nagah cuba masukkan kayu kat kipas vespa, tak muat, dia masukkan jari... Rin plak tukang start motor tu... Bila bilah kipas tu berpusing, maka jari Ngah? tak tau nak describe... 

Sekali lagi Mak kelam kabut, jadi olahragawati lagi... Cepat-cepat Mak cantumkan semula jari Ngah, Mak jadi doktor masa ni... Dan balut... Tak g hospital pun... Selamat jari Ngah, kalau tak mesti cacat.. Muka jelah hensem...


No comments: