Saturday, April 16, 2011

::Kisah 30 Tahun ~ Part 5::

Urmmmm... Bila dah kluar result SPM baru nak menyesal, hati berdetak-detuk, kepala masuk ntah apa-apa cerita... Nak mohon ke manalah... Mana lah semangat aku yang dulu... Yang nak berjaya dari adik-adik yang lain... Dalam keadaan tak tau arah tujuan... Ada orang suruh mohon Politeknik... Sayangnya, permohonan sudah ditutup... Saya termanggu... Hanya mampu berdoa agar dapat yang terbaik...
Antara Kenangan Terakhir Di Sekolah Menengah Bersama Ahli KRS

Ketika ini, sayalah kumpulan anak peneroka pertama yang menghabiskan SPM, kira anak peneroka yang paling seniorla adalah group yang lahir 1981... Dan Mak Abah memang tak ada pengalaman tentang perkara sambung-sambung belajar ni... Tapi dorongan mereka sudah cukup bermakna bagi saya...

Memang nasib menyebelahi saya, seorang kawan memberikan borangnya kepada saya, kerana dia tidak layak untuk memohon dan ingin meneruskan pelajarannya di tingkatan 6... Alhamdulillah... Pada ketika itu saya hanya untuk memohon sijil politeknik... Walaupun kawan-kawan yang lain menyuruh saya memohon diploma, kerana layak juga bagi saya untuk mendapatkannya, tapi paras-paras idung, dari yang paras-paras baik yang confirm dapat... Dan saya pun memohon...

Dalam masa yang sama, saya memohon maktab perguruan, kerana  sesungguhnya jiwa saya amat bersifat pendidik (Hahahahahaha... Tak tahan Ayat!)... Bukanla... Saya memang bercita-cita nak jadi cikgu... Tapi ketika ini saya dah mula mengatur langkah masa hadapan saya... Mana saya nak tuju... Apa pun gelaran pendidik akan saya gapai...

Maka terciptalah sejarah, saya diterima belajar di sebuah politeknik, di Melaka, Politeknik Kota Melaka... Harapan nak jadi cikgu terkubur sebab x berjaya... Dan... Buat pertama kalinya saya akan betul-betul berjauhan dengan family saya... Tapi sebab dah biasa duduk asrama tak lah begitu terasa duduk sendirian... Walaupun baru dapat melanjutkan pelajaran di peringkat sijil sahaja, tapi Mak dan Abah sudah berbangga dengan kejayaan anak yang pertama ini... Pada saya pula ini adalah langkah pertama kejayaan saya...

Saya adalah batch pertama yang dihasilkan oleh Politeknik Kota Melaka... Memang tak sama belajar kat sekolah dengan alam lepas sekolah ni... Kat sekolah belajar 2 tahun untuk satu peperiksaan besar... Kat poli, belajar 4-5 bulan untuk satu final... Memang mudah... So, adik-adik yang sekolah tu... Sekolahla bersungguh-sungguh untuk mendapat kesenangannya...

Alhamdulillah... Kesedaran saya kembali setelah leka di form 4 dan form 5... Untuk pertama kalinya dapat gelaran pelajar cemerlang... Hehehehe... "Sijil je... Memangla boleh!"... Tak kisahla... Tapi inilah yang telah membakar semangat saya... Seperti biasa, saya memang seorang yang tak banyak buat hal... Segalanya berjalan lancar... Di sinilah saya belajar untuk keluar pada waktu malam... Jalan-jalan di Shopping Complex dengan kawan-kawan... Pergi keluar makan-makan... Memang sangat berbeza... Tapi saya tidaklah melakukan perkara-perkara yang salah... Semuanya yang dilakukan di bawah kesedaran saya... Dan... Saya menggunakan kepercayaan dan harapan keluarga dengan sebaik-baiknya... Kawan baik saya ketika ini ialah Salwani Sahnu (skang dah jadi cikgu)  dan Juliawati Jamaon (pensyarah di Politeknik Merlimau).

Kuliah saya, dilalui dengan baik... Tapi di semester ke 2 saya agak mengecewakan... Kerana tonsil yang saya alami di final exam menggugat keputusan saya... Tapi tak pe... Sya dah berusaha sebaiknya... Lecturer yang paling saya kenal dan kenang ialah Puan Faridah... Di sinilah saya pernah berjanji bahawa saya akan pulang ke Politeknik Kota Melaka ini semula... Sebagai seorang pensyarah... Gurau saya pada mereka, pensyarah-pensyarah saya...

Di sini jugalah, saya mempunyai jiran yang saya anggap sebagai keluarga angkat, family Kak Zai dan family Mak Teh, yang tinggal di kiri dan kanan umah sewa saya... Berjasa mereka kerana menjaga kami... Dan still keep in touch hingga kini...

Untuk pertama kalinya juga... Di umur 18 ini, saya menonton wayang... Hahahaha... Cerita Senario...Dengan kawan saya... Fizah... Di sinilah juga saya cuba-cuba belajar bercinta... Tapi memang tak pandai... Memang tak menjadi langsung... Suami saya... Still follow... Masa ni suami saya di Politeknik jugak... Polisas... Pos Malaysia memang berjasa... Tapi kandungan surat kami... Memang bosan... Sebab bukan surat orang bercinta... Semuanya tentang belajar dan nasihat-nasihat...

Akhirnya, tahun 2000 saya berjaya menamatkan pengajian di sini... Apa yang saya boleh lakukan dengan Sijil Kejuruteraan Awam yang saya miliki? Pulangkah semula saya ke poli ini sebagai pensyarah? Ah! Berangan lah Kamu Najah! Baru sijil... Rancangan dibuat untuk langkah seterusnya... Saya akan melanjutkan pelajaran peringkat diploma... Borang permohonan di isi... dihantar... Tapi...

P/S: Terkilan dengan keputusan menghentikan Sijil Politeknik oleh Kementerian... Gambar akan di upload kemudian...

To Be Continued: Langkah Setapak Lagi

No comments: