Wednesday, April 20, 2011

::Kisah 30 Tahun ~ Part 7::

2001, bulan 7... Bermulalah episod seorang pelajar universiti yang saya angan-angankan suatu ketika dahulu... Sungguh tak sangka... Sebab masih berpegang pada janji dulu... Nak membuktikan yang saya juga boleh berjaya macam adik-adik saya yang berotak cerdik sikit dari saya tu... hehehehe... Saya pun bertekad, yang saya juga boleh...

Di perkarangan kampus... Depan Cafe... Camera tanpa filem zaman ni...
Memang zaman belajar universiti best... Taklah susah mana... Yang penting kita usaha... Yang pandai pun kalau tak der usaha belajar akan lingkup... Masa nilah saya terpikir... Kita tak perlu terlalu pandai untuk berjaya... Tapi, pasti akan pandai bila berusaha... Patern saya belajar last minit... hehehe... tu formula sayala... Coz, saya kalau belajar awal-awal nanti lupa, so, paper apa nak exam besok, paper tula yang akan di study malam tu... Sampai pernah tak tido satu malam, coz ada dua paper yang "maut" untuk esoknya... Dua-dua paper kira-kira... 

Saya dan gang satu rumah saya, Tila, An, Ramlah & Yen memang terkenal ngan datang lambatnya... Pastu suka duduk belakang-belakang... Lagilah kalau subjek boring... Sebab senang nak "Cha Alif But" pergi makan... Pastu masuk balik... Ish... Ish... Ish... Tapi apapun balik memang kene study semula, tak derlah abaikan camtu je kan... Pastu busy dengan assignment, presentation, project... Macam-macamlah... Tapi apa yang saya nak kata ialah memang BEST bila ingatkan zaman banyak assignment ni...

Zaman saya belajar ni, takder Wifi... Takder broadband... So, kalau nak guna internet memang kene pegi komputer lab la kan... Laptop? Fuiyooooo... masa ni masih mahal lagi... RM 4000 tau satu bijik... So, yang ramai student pakai ialah komputer...

Masa ni jugakla zaman merayau-rayau... Pernah kitorang sewa kete pergi Muar... Jalan-jalan... makan-makan pastu balik... Pernah lepak-lepak tepi pantai sampai pagi... Pastu balik... Tengok wayang, bila tension... Macam-macam kesla masa ni... Paling best trip gi Sarawak... Kaya beb student... Alaaa tiket murah... Ramai gak kitorang gi... Saya, An, Tila, Nar, Zara sapa lagi ek... hehehe... Sori tak ingat...

Paling tak boleh lupa peristiwa rumah sewa kene baling mercun oleh orang kampung... Biasalah duk kawasan kampungkan... Parit Raja... Diorang ni tak suka tengok kitorang dengan budak-budak lelaki... Kalau dating tu memang patutla... Sampai kitorang wat study group pun kene serang... Adoiiiiii... Dahla kitorang ni takder kenderaan, so yang ada kenderaan tu datanglah umah kitorangkan... Haisssshhhhhh... Ada yang kereta kene sepak sampai kemek... 

Rindu nak pakai baju bengkel... Memang banyak lab... Civilkan... Bancuh konkrit, susun bata...
Masa degree tahun pertama, saya bertunang dengan suami saya... Hahahaha... Maka, saya adalah student dan jugak tunang orang... Ok je... Tak mengganggu pun kehidupan saya sebagai pelajar... Pergerakan tak delah terbatas pun.. Coz, suami saya memang sporting... Masa lepas tunang nilah barula saya dan suami ada gi dating-dating... Camana bleh tunang ni... Sebab Mak dan Abah suka... Kan saya anak yang solehah... hehehehe...

Lepas tunang, saya accident, berhampiran uni... Dahla masa tu jalan kat area tu under construction, accident motor ngan kete, saya naik motor... Adik saya Ngah yang lelaki tu yang bawak... Masa tu raya... Kampung pun kat Batu Pahat jugakkan... Maka tergolekla kami tepi jalan, nasib bukan tepi jalan... Tengok-tengok Ngah ada bawah motor dah... Hurmmmm... Nasibla tak teruk mana... Cuma luka-luka... Tapi pastu memang sakit satu badan... Melambungkan dan terhempaskan... Sampai helmet punya penutup muka tu pecah... Kete tu tetiba je benti kat tepi tak bagi signal... Hissshhhhh... Memang! Masa ni Ngah dah belajar kat UTM... Dan ada motor sendiri... Motor dialah ni...

Ni tak pe... Masuk hospital jadi pesakit luar je... Akhir semester saya... Masuk Hospital sebulan... Haiyaaaaaaaa... Awat sampai sebulan? Kenapa wei?

To Be Continued: Last Year Degree

1 comment:

Anonymous said...

ha..? knp? knp ?