Wednesday, December 8, 2010

::Bila Allah Kata Bukan Rezeki Kita::

Ini adalah kronologi berkenaan percubaan saya dan zaujati dalam mengambil anak angkat:

Cubaan 1 : Akhir 2008
Berita tentang seorang bayi yang akan dilahirkan, dan ingin diberikan kepada orang disampaikan oleh adik ipar saya (adik kepada isteri saya). Hamba Allah tersebut adalah pekerja kepada suami adik ipar saya, biras saya, bila dia tanya, kitorang, okla... Tapi akhirnya... Baby tu di ambil oleh kawan kepada adik ipar saya tu... Walaupun mulanya diorang tu ragu2 nak ambil, baby tu lelaki... Betullah kan... Bila Allah Kata Bukan Rezeki Kita... Maka...


Cubaan 2 : Awal 2009
Daripada adik ipar saya yang sama (banyak pulak le lubang dia ni), seorang wanita ingin memberikan anak yang dikandungnya, memang excited gak dah masa tu... Tapinya, demand la pulak... Nak bersalin kat swasta... Duit plak masa tu di paras bahaya... Tak dapeklah den nak nolongnya... tak adalah rezeki.... Tulah... Bila Allah Kata Bukan Rezeki Kita... Dia yang lebih nmengetahui...


Cubaan 3 : Julai 2009
Makcik kepada isteri saya beritahu, saudara sebelah suaminya , telah kematian suami, sedang mengandung anak ke tiga, jadi tak mampulah nak menyara, kalau boleh nak bagila kat orang... Bila dengar je kitorang memang excited berganda-gandalah... Tunggu punya tunggu, senyap je, isteri saya pun telefonlah mak dia (mak mentua saya), rupanya mak mentua saya tak sampai hati nak bagi tau yang family sebelah suami wanita yang nak bagi anak tu, tak nak bagi kat orang... Diorang nak bela... Maka, begitulah Bila Allah Kata Bukan Rezeki Kita... Frustrated jugakla masa tu...


Cubaan 4 : September 2010
Dalam bulan puasa, adik ipar isteri saya (biras saya), ada seorang makcik bagi tau dia, ada seorang wanita ni nak bagi anak dia, anak ke tiga, dia memang tunggu masa je nak bersalin, saya dan isteri excited untuk kali ke tiga... Kitorang pun dapatkan alamat, dan pergilah jumpa wanita tu...

Ya Allah! Memang kesian tempat tinggal mereka, sempat saya berfikir macamanalah kehidupan mereka, dua family dengan bilangan kanak-kanak dalam tu 8 orang, memang sempit, dengan keluasan rumah tu hanya boleh letak kerusi rotan, dan rak yang nak roboh... Adalah space sikit buat duduk... memang kecil dan dan agak kotor... Bersyukur seketika saya dengan apa yang Allah dah berikan pada saya...

Memang dah nekad dalam hati, niat nak tolong, bila saya tanya wanita tu yang tengah sarat mengandung bila nak melahirkan, dia tak tau due yang tepat, rupanya dia tak pernah langsung jumpa doktor sepanjang kehamilan, oh ya, wanita tu adalah warga indonesia yang berkahwin dengan orang Malaysia... Isteri saya mencadangkan supaya bawa wanita tu ke klinik untuk pemeriksaan, di pendekkan cerita, di klinik tulah baru kitorang tahu bahawa wanita tu adalah PATI... Yang langsung tiada pasport...

Bila Allah Kata Bukan Rezeki... Atas nasihat bebrapa orang, terpaksalah kitorang lupakan, walaupun kecewa sesangat... Ini disebabkan susah bagi kitorang untuk mengambilnya sebagai anak angkat, prosedur tersangkut, mereka tiada sijil sah perkahwinan, anak dia yang 2 orang lagi tu pun rasanya tak ada surat beranak... Susah nak sekolahkan budak tu nanti... Dan macam2 lagi...



Begitulah kehendak Allah, sesungguhnya dia memang maha mengetahui akan segalanya, apa yang terbaik untuk hambanya... isteri saya sempat buat sunat istikharah, meminta petunjuk masa cubaan ke 4 tu, dan mungkin itulah kehendakNya.... Kami redha... Kami hanya mampu berdoa dan berusaha, semoga Allah mendengar doa kami dan memberkati usaha kami...
~Wallahualam~

No comments: