Tuesday, November 2, 2010

HysteroSalphingoGram (HSG X-RAY)

Alhamdulillah siap jugak satu prosedur... Pengalaman baru... X mungkin dilupakan... Ini cerita saya tentang pengalaman saya selama satu jam setengah di dalam bilik x-ray... Di Hospital Pantai, Ipoh..

AMARAN
Pengalaman yang saya lalui utk HSG ini mungkin x sama dgn org lain, setiap org berbeza... mungkin org lain x rasa mcm saya & lebih mudah...

Tepat kul 9.30 am, saya masuk dlm ruangan x-ray khas utk tujuan HSG, x sama dengan bilik x-ray yg lain... Nampak satu mesin yang sangat besar... Satu tempat utk pembaringan... Saya disuruh baring (masa ni dah tukar kain)... Bila baring di depan saya ada 3 monitor macam komputer, tp besar ckit... 1st monitor nama saya, 2nd gambar x-ray, bahagian perut dibawah yang terletaknya rahim...

10 minit kemudian datang Doc bahagian radiologi, Datin (Dr) Norulhuda... Memulakan prosedur... Untuk HSG, satu alat perlu dimasukkan melalui alat sulit bertujuan memasukkan cecair berwarna utk mengetahui sama ada saluran tiub fallofio tersumbat atau tidak... Tiub pertama dimasukkan tidak berjaya, ke dua, ke tiga dan ke empat... Percubaan tidak berjaya...

"Laluan ke pangkal rahim u kecil, tiub x boleh masuk" Datin Dr kata.
"Sebab ni ke saya x boleh pregnant" saya tanya ragu-ragu
"Oh... Tu kene tanya Dr O&G" Datin Dr Norul membalas
"Saya x boleh buat... So, kene panggil Datin Dr Miminla ye" Dati Dr Norul memberitahu asistant dia. Saya hanya diam, sejuk satu hal, dengan bahagian pinggang ke bawah terdedah, mmg sangat sejuk... Dalam hati saya berdoa semoga dipermudahkan segalanya...

5 minit kemudian, Datin Dr Mimin pakar O&G (Dr rujukan saya) datang... Dia kata kita try ye... 2 tiub dia try masih x boleh masuk... Rasa sengal-sengal sakit terasa setiap kali dia cuba memasukkan tiub... Tp saya masa boleh bertahan...

"X bolehla... Try u call bilik operation mintak.... bla... bla... bla..." Datin Dr Mimin beri arahan pada pegawai x-ray. Kemudian dia beritahu saya " kita cuba yang last ni ye... kalau x boleh jugak kita cuba cara lain" aku x der perasaan apa-apa... Cuma rasa sakit kat bawah tu je... Akibat pelbagai alat di cuba utk dimasukkan ke pangkal rahim saya.

Alat tu sampai... Saya x nmpk bentuknya... cuma saya rasa dia merupakan alat dari besi... Yang bertujuan membentuk jalan yg lebih besar ke ruang rahim saya... Masa nila perasaan sakit yang saya x dapat nak gambarkan macamana rasa sakit yang saya rasa... Tp saya still ok... Tangan saya menggenggan kuat kain selimu di dada... Sambil Datin Dr Mimin cuba memasukkan alat ke rahim saya... Lepas tu saya dengar... "its should be ok kan..." Dlm masa yg sama monitor menunjukkan terdapat sesuati seperti rod di rahim saya...

"Ok... kita masukkan liquid tu la ye" Datin Dr Mimin beritahu pegawai x-ray, kemudia beralih ke saya "tarik nafas ye... tenang" dan dia menyuntik liquid tu... Allahuakbar... Masa tu saya x tau nak kata apa... Sakit yang x tau camana nak kata... Setiap kali cecair tu di masukkan... Saya rasa... Macam nak buang air besar pun ada... "Ok, cukupla ye... muka u dah pucat" masa tu mmg saya rasa muka n tgn saya x der aliran darah... rasa nak pitam... Bila Dr cabut alat-alat yang digunakan dr rahim saya... Rasa tu masa ada... Dan tidak berkurang...

Pegawai x-ray suruh saya relax sebentar dan kemudian suruh saya tukar pakaian semula, dan memberikan saya tuala wanita, berlaku sedikit pendarahan... Waaa... Sakit... Memang still rasa nak meneran... Nak mengeluarkan sesuatu supaya lega... Memang saya buang air besar hampir 4 kali...

Dengan muka yg pucat, dan berjalan macam org baru lepas bersalin, saya dapatkan En Hubby saya... Dan berehat, mata macam nak tertutup... Gelap... Tapi saya lawan... Dlm setengah jam keadaan beransur pulih... Tp rasa sakit-sakit sengal tu masih ada... And now saya still bleeding... Masih terasa-rasa di pangkal rahim... Dr bagi saya MC 2 hari...

Dua jam kemudian... Nilah resultnya.... Alhamdulillah... Semua normal...


Gambar X-Ray... Carilah mana rahim... Mana tiub... Mana kilang telur... Yang hitam cam tompok tu liquid yang dimasukkan... Yang macam rod tula alat yang dimasukkan utk suntikan...


Sekian... Rawatan kali ini... Tunggu bulan Januari tahun depan untuk IUI... InsyaAllah... Doakan kitorang berjaya.... En hubby, sabar ye... kita usaha dan doa... selebihnya... Kita berserah...

6 comments:

sri mai said...

saya suka baca blog akak..sebenarnye saya pun mempunyai masalah yang sama belum memiliki zuriat lagi..sebelum ni ade la jump doktor, ikut kitaran haid, ujian darah, sperm semuanye normal.doktor bagi asid folic for 3 month. Alhamdulilah, berhasil juga tp x lama.sebulan lebih je da gugur.lepas je gugur saya p hosp pantai..jumpa dok mimin jugak..sekali je dia scan rp2nye saye ada cyst..walaupun dok kata x bahaya, tp perasaan saya sebagai seorg perempuan hanya tuhan saja yang tahu..saya berpura2 hepi kat depan husb tp hakikatnya saya sangat2 sedih..skrg ni saya sentiasa mengalami kemurungan..sensitif tgk budak kecik..lg2 ank sedara..InsyaAllah bulan depan saya akan menjalani pembedahan membuang cyst..semoga segalanya berjalan lancar..Amin..

Anonymous said...

salam... hai... leh tak bagi info skit tentang kos awak buat HSG ni? terima kasih.. (yati)

ila said...

Salam,

Thanks utk pengalaman yang akak cerita. Saya pun ada masalah nk pregnant jgak. Dan saya telah di advise utk buat HSG xray ni tok tgk kalau ada apa2 yang tersumbat. Berdebar jgak la dan saya mmg penakut.

pinkcolour82 said...

27/06 NIE SAYA NAK XRAY...SAYA TAKUT,TAPI BILA DGR AWAK CERITA,,RASA ILANG TAKUT
MUDAH2AN OK JE,,

Anonymous said...

Salam..takutnya dgr cite ni..sy pun bakal melakukan HSG khamis dpn..nampaknya kena naik teksila..x jd nk drve sndri pi hspital. Huhu..moga2 sume slmt. Àwak dh berjaya dpt baby ke?

Anonymous said...

Saya pun baru buat hsg pagi tadi..hanya tuhan sahaja tahu sakitnya...memang nak menangis..airmata hampir gugur tapi saya tetap tahan..bape kali doc n nurse advice jangan angkat punggung n kejangkan badan..tapi aku tetap buat tanpa sedar sebab tahan sakit...nak anak aku sanggup buat benda ni semua...bila doc kuar kan peralatan dari alat sulit..kelegaan nya rasa...alhamdulillah..