Sunday, November 28, 2010

.:Makbulkan Doa Kami Ya Allah:.


My Beutiful Family
 Melihatkan sekeliling hidup saya, sebenarnya amat membahagiakan... Ketika ini masih menantikan kelahiran anak saudara saya yang ke-5 dan bulan Januari ini ternantikan pula kelahiran anak saudara saya yang ke-6... Saya ada 6 orang anak saudara tahun depan... dan buat masa ini semuanya lelaki... Alhamdulillah...

Saya dikelilingi oleh wanita-wanita yang mengandung... Dan yang baru melahirkan anak... Mahupun sedang membesarkan anak... Saya? Saya hanya melihat... Bila berkumpul pastinya topik berkisar kerenah anak-anak mereka, pengalaman melahirkan anak dan jugak pengalaman semasa hamil... Saya? Masih menjadi pendengar setia... Sedikit sebanyak saya jadikan sandaran pengalaman untuk diri saya...

Saya pernah bertanya dengan anak saudara saya Adam, 3 tahun usianya, ketika itu sibuk dia bertanyakan baby dalam perut ibunya, lalu saya bertanya "Dalam perut Umi ada tak baby?" (anak-anak saudara saya memanggil saya Umi), Adam jawab dengan anggukan (walaupun wajah dia nampak confius)... sebak hati saya...

Muhammad Adam Hariz

Muhammad Eusoff Hariz
Pernah suatu ketika saya menguncikan diri di dalam bilik ketika majlis bercukur anak-anak saudara saya... Saya terlalu sebak melihatkan diri saya yang tiada kepentingan di majlis itu (perasaan saya je), sedangkan adik-adik saya masing-masing mendukung anak mereka... Saya? Melihat dengan linangan air mata yang berjurai... Apatah lagi soalan-soalan yang diberikan oleh jiran-jiran yang hadir umpama batang-batang jarum yang menyucuk hati saya... Mata-mata orang kampung yang melihat saya... saya rasakan seperti memanah jantung saya... Suami saya? Cool dan relax seperti biasa...

Sehingga kini saya dan suami hanya mampu menumpang kasih sayang dari anak-anak saudara saya yang memanggil kami dengan panggilan Abi dan Umi... Saya amat menyayangi anak-anak saudara saya, dan menganggap mereka seperti anak-anak saya... Adam, Eusoff, Zhariff, Rayyan dan 2 lagi yang dalam perut tu... Umi sayang korang... mmuah... mmuah.. Amat berharap suatu hari nanti Allah akan mengurniakan kami dengan zuriat....
 
Emir Rayyan
 
Muhammad Zhariff

Ya Allah, yang maha pengasih dan penyanyang, yang maha pemurah, yang maha mendengar, yang maha mengetahui akan segala-galanya, segala pujian hanya untukMu, sesungguhnya aku hambamu yang lemah, yang serba kekurangan, aku amat mengetahui bahawa Engkau tidak akan memberikan ujian kepada hambamu yang tidak mampu menanggung ujian itu... Aku bersyukur di atas nikmat yang telah Engkau berikan Ya Allah... Tapi ya Allah, aku hanya seorang manusia biasa yang masih lagi meminta walaupun telah banyak yang telah engkau berikan... Aku memohon kepada mu ya Allah, berikanlah aku zuriat dari keturunanku ya Allah, zuriat yang soleh dan solehah... Makbulkanlah doaku dan doa suamiku Ya Allah...

No comments: