Tuesday, November 9, 2010

Translate The Words Of 'Small Heart'


AMARAN
Kisah ini saya harapkan menjadi panduan dan pedoman kepada semua, yang buruk dijadikan pengajaran, yang baik sebagai pedoman...


Bila berkata tentang 'small heart' terasa kelakar... dah beleh jadi Salleh Yaacob... tapi cerita saya hari ni x kelakar lagsung... sedih bagi saya

;-(;-(;-(

Menjalani kehidupan yang x berapa normal pada pandangan manusia lain (setengah2 orang je)... ini antara kisah kenangan saya yang saya x bleh lupa... tentang kata-kata manusia yang hidup di dunia tentang kitorang... (Tetiba nak touching hari ni)...

Walaubagaimanapun... saya dah maafkan semuanya, walaupun x bleh nak melupakannya...
KISAH 1
Alkisah dijadikan cerita, saya meng'oder' sejenis kuih kot... makananla yang penting... dengan penuh excitednya saya menunggu... tiba je orang yg saya meng'oder' tu kat depan rumah, saya pantas ke hadapan, hampanya, kuih saya x ada, kuih lain di bawa, tapi x apa... yang sedih jawapan yang diberi... 'hah... ko x ngandung, x apa... kalau nak ngandung dulu'... ayat tu x kisah bg setengah orang, bagi saya... SAYA BERKECIL HATI...
(U)(U)(U)

KISAH 2
Di dalam satu kenduri, berkisar pasal mengisar kacang tanah, seorang mak cik tanya saya, 'kacang ni nak halus ke, nak kasar?', saya kata 'halus pun sedap jugak, kalau saya suka halus', tetiba seorang wanita mengandung menyampuk 'kasar pun sedap jugak'... its ok actually... but its begin not ok when the makcik said 'hah... ko x ngandung, x payah ikut cakap ko'... ayat yang dikeluarkan... mungkin x kisah bagi setengah orang... tapi bagi saya... SAYA BERKECIL HATI...
 (U)(U)(U)

KISAH 3
Di sebuah rumah... 'ko ni bila x der isi lagi ke?' seorang wanita berusia bertanya... 'x der lagi' jawab saya perlahan... 'orang x tanya tau, ko belajar sampai tinggi mana kalau jumpa, dia tanya anak ko berapa?' (saya further study masa tu, master)... 'x der rezeki kot' suara saya semakin perlahan... kata-kata itu.... mungkin x kisah bagi setengah orang... tapi bagi saya... SAYA BERKECIL HATI...
 (U)(U)(U)

Ini antara 3 kisah yang paling saya ingat... banyak lagi... dan setiap SAYA BERKECIL HATI itu... air mata saya pasti mengalir... pernah jugak saya menangis semasa cukur jambul anak2 sedara saya (anak adik2 saya)... kerana mengenangkan saya yang tidak punya apa...

Adakalanya, saya juga berasa jauh hati dengan keluarga sendiri... Pada hal... benda tu small matter je... Adakalanya hati saya berbisik (setan ni hasut )...
'patut pun mak n abah saya susah untuk menjenguk saya, berbanding adik-adik saya, sebab x der apa yang istimewa pada saya, mereka mestilah nak kan kegembiraan bersama cucu-cucu mereka'... Austagfirullah... Istigfar saya... mereka x salah langsung...

Pernah dulu masa saya masih tinggal di Johor, saya cakap dengan mak saya, 'akak duk dekat, jaranglah mak datang umah akak, nanti nak duduk jauh-jauhla... mak mesti tengok' (kata-kata tu suatu doa) akhirnya saya tercampak ke utara... lagilah susah untuk family saya ke sini... Apa lagi tiada penyeri hati (setan kacau lagi)...

Tapi saya tahu, keluarga saya tidak sekalipun berniat meminggir saya, jauh sungguh perkataan saya sampai 'meminggir'... Maafkan saya berfikiran begitu... Ini disebabkan keadaan saya yang menyebabkan terlalu mudah untuk SAYA BERKECIL HATI... Saya tahu mereka SAYANGKAN saya dan hubby... Saya juga tahu mereka juga sentiasa menDOAkan saya... cuma saya je... fikir yang bukan-bukan... Tapi sesiapa yang sama macam saya mesti faham perasaan saya ni...

MORAL: Sentiasalah berfikiran positif... Sentiasa beristigfar... Tiada ibu atau ayah yang x sayangkan anaknya... Berhati-hati bila berkata-kata (nasihat utk saya jugak)...

P/S: Mintak maaf utk both of mak dan abah saya... harap suatu hari nanti kedua-dua mak dan abah (termasuk family mentua saya) dapat datang ke sini utk melihat cucu mereka... amin...   terima kasih kepada MAK dan ABAH serta family saya yang sentiasa support saya... TQ

:-D:-D:-D

3 comments:

Zara~AB said...

i was discussing about the same thing with Atul about this as well. Yeap, some ppls dun even know how to please other ppl. I get u. The only thing that we can do - BERSABAR all the way!

Purple_Lady said...

yup... bersabar adalah yang terpenting...

Purple_Lady said...
This comment has been removed by the author.