Saturday, January 15, 2011

.:1.1.11 ~ Coconut Shell Cave Adventure:.


Merupakan gua batu kapur yang berumur 400 juta tahun, terletak di Lembah Tempurung, Gopeng, Perak. Nama tempurung adalah disebabkan oleh bahagian atasnya yang menyerupai tempurung (tak dapat amik gambar, tak terang). Memang best gua tempurung ni, banyak package boleh ikut.


Disebabkan saya dan My Hubby sampai dah petang, maka dapat ikut package pertama je, iaitu Tour 1 ~ RM 6. Tour ni kira penat gakla, dalam 45 minit, turun naik tangga, oh ya! Gua ni dah siap ada tangga, jadi senanglah nak menjelajah. Tour guide akan bawak satu group jalan dalam gua melalui platform yang telah disediakan, dia jugaklah yang kan tunjukkan beberapa bentuk yang telah membentuk dalam gua ni, antaranya bentuk muka kucing, ikan, kepak rama-rama, dan macam-macam lagi bentuk yang ada.


Memang letih tau... Bukan letih sebab apa, sebab banyak tangga nak kene mendaki. Package Gua tempurung ni ada 2, Package 1 tu ikut tangga je, Package 2 ( Wet Tour)best & adventure, sesapa yang sukakan sesuatu yang adventurous, cubalah kat gua ni. Bagi saya dan My Hubby, package yang ditawarkan memang best, cuma kitorang tak ada masa nak pergi je yang wet tour tu... Tungggguuuuuuu... Akan kami jelajahi jua...

                    

******************************************************************
***************************************************************
CATWALK TOUR (Platform Dry Tour)

TOUR 1 (Golden Flowstone) ~ Paling senang tetapi menarik, tempoh 40 min, dari pintu masuk hingga platform 3 (separuh gua je), balik ikut jalan yang sama, waktu dia dari pukul 9.00 am - 4.00 pm. Harga dewasa RM 6, Kanak-kanak RM 2.50 (6-12 thn), warga emas RM 3.00 (60 thn ke atas)

TOUR 2 (Top Of The world) ~ Minimum 5 orang, tempoh 1 jam 45 minit, dari pintu gua hingga platform 5 dan balik ikut jalan yang sama, waktu dia 9.00 am - 3.00 pm. Harga dewasa RM 9, Kanak-kanak RM 4.50, Warga emas RM 3.00.


CATWALK AND RIVER ADVENTURES (Wet Tour) - Minimum 8 orang

TOUR 3 (Top Of The World & Short River Adventures) ~ A challenging tour, dalam masa 2 jam 30 minit, jarak lebih kurang 2.4 km iaitu bermula dari pintu masuk ke golden stone dan balik melalui jalan underground river. waktu dia dari pukul 9.00 am - 12.00 pm. Dewasa Rm 11, Kanak-kanak RM 6, Warga emas RM 6.

TOUR 4 (Grand Tour) ~ Exiting & challenging, masa 3 jam 30 minit, penjelajahan lebih kurang 3.8 km bermula dari pintu masuk hingga ke penghujung gua, dan balik melalui sungai. waktu dari 9.00 am - 11.00 am, harga dewasa RM 22, Kanak-kanak RM 11, Warga emas RM 6.

*Untuk Tour 3 dan 4 hendaklah membawa lampu picit dan pakaian untuk persalinan.

***************************************************************
******************************************************************

So, kitorang dah pergi untu Tour 1, lepas ni kitorang rancang nak pegi yang Tour 4... Saper nak ikut, jomla! Its must be exiting & challenging & interesting!



::Kunjungi www.guatempurung.com untuk keterangan yang lebih lanjut:: 

No comments: