Sunday, January 30, 2011

.:Bahagian 4 - Ujian DariNya Buat Yang Mampu Sahaja:.

Kesedihan kawan saya yang saya kongsikan, mempunyai hikmah dari sudut pandangan saya. Allah tidak memberikannya semata-mata yang buruk sahaja. Jika dilihat, Allah menganugerahkannya dengan zuriat yang merupakan harta yang tak ternilai di dunia ini. Allah memeberikannya zuriat yang mana Nabi Zakaria memohon untuk mendapatkannya berpuluh tahun. Bersyukurlah wahai sahabatku.

Sesungguhnya Allah menunjukkan kasih-sayangNya dengan ujian-ujian yang diturunkan kepada hambanya, seperti sakit yang kita hidapi, manusia yang tidak pernah sakit dan tidak ditimpa musibah ialah Firaun. pPikir-pikirkanlah.

Di lihat dari sudut kedekatannya dengan Allah s.w.t, dia lebih beruntung, dengan masalahnya itu, menjadikan dia lebih banyak beribadat. Banyak juga melakukan solat-solat sunat, hanya untuk memohon akan petunjuk dari Allah, memohon untuk Allah membuka hati suaminya ke jalan yang benar, memohon kepada Allah Supaya mengampunkan dosa-dosa suaminya. membuatkan dia lebih banyak berzikir mengingati Allah. Sedangkan orang lain lupa, alpa dan terlena dibuai nikmat yang Allah berikan kepada mereka. Bersyukurlah kau sahabatku.

Anas bin Malik meriwayatkan, Rasullullah s.a.w bersabda,

"Seorang wanita yg mengerjakan solat 5 waktu, berpuasa wajib sebulan, memelihara kemaluannya serta taat kpd suaminya maka pasti dia akan masuk syurga dari pintu mana saja yang dikehendakinya." (HR Abu Nuaim)

Maka, sahabatku, ketaatan kamu kepada suami selagi tidak melanggar hukum islam, memudahkan kamu mendekati Jannah! Allah telah memberikan peluang itu kepada kamu. Tapi dalam keadaan yang tertekan dan marah takut pula akan terjadinya derhaka, maka bersabarlah. Namun tak saya nafikan, sedangkan dalam keadaan biasa seorang isteri sering terlupa akan batasannya. Saya mendoakan yang terbaik buat dia dan suaminya, semoga Allah memberikan dia jalan yang sebaik-baiknya. Ingatlah ujian yang Allah beri itu adalah ujian yang mampu ditanggung oleh kamu!

~Wallahualam~

No comments: