Saturday, April 9, 2011

::Kisah 30 Tahun ~ Part 2::

Alohai lah Ngah dengan Rin... Saling balas dendam agaknya... Bila umur saya lebih kurang 10-11 tahun, Mak dan Abah bukak kedai makan... Sekolah kitorang pun dekat je dengan kedai... Masa ni memang ramai yang makan kat kedai, dari pagi sampai petang, antara menu yang saya ingat ialah nasi lemak, lontong... Pastu belah petang ada rojak mee... Memang ingat muka Mak n Abah masa ni sangatla penat... Demi membesarkan kami berempat... Yang kelima Siti Nor Zakiah (Adik/ Zaza/ Jaja) saya suka panggil dia Zakiah lahir 1992... Tak banyak masa dia membesar dengan saya... Coz lepas darjah 6 saya duduk di asrama...


Teringat satu peristiwa waktu ni, saya tertelan tutup pensil... Ingat tak pensil yang boleh tukar ubat dia, tarik bawah, letak atas, dapat mata pensil baru.. so, ada tutup pemadam... Bahagian tu yang saya tertelan... Hahahaha... Nasib selamat... kelam kabut cikgu hantar kat umah... Eh, kedai... Masa ni jugak makanan kitorang Abah akan hantar kat sekolah, sekolah masa ni kat balai raya, x der pagar pun, so Abah akan sangkut nasi lemak kat pokok pine... =D


Bila kat zaman sekolah rendah ni, paling tak lupa kene rotan dengan cikgu, siap ada lebam bekas batang bulu ayam yang macam huruf J tu lagi kat punggung... Sakit, tak boleh duduk betul-betul masa tu... Tapi zaman tu tak de saman-saman... Yang ada Abah or Mak kata, "tula... Tak nak dengar cakap cikgu"... Zaman sekarang? Adoih! Pastu satu lagi pernah kene halau dengan cikgu, pun sebab tak siap keje sekolah... Tak buat karangan... Cikgu halau, suruh balik, saya balikla... Wahahaha... Ada beran? Dan teringat jugak selalu kene rotan kat tapak kaki... Sakit woooo...

Zaman ni jugaklah, aku adik-beradik bergiat aktif bermain, kitorang main mancing-mancing, main khemah-khemah kat belakang rumah, pastu tak reti nak balik... Sampai Mak jadi tarzan baru nak balik... Kawasan mainan kitorang tak jauh, memang area rumah je, jiran-jiran yang akan datang main dengan kitorang, mungkin sebab laman yang luas... Kitorang adik-beradik beruntung, sebab Mak dan Abah tak pernah memukul, mencubit atau merotan... Tapi kitorang tetap terdidik dengan baik... Cuma Mak memang kuat membebel... Kalau tak membebel tak taula jadi apa sekarang...

Ada satu ketika masa kat kampung Atuk, di Senggarang, Batu Pahat, for the 1st time kene marah kaw-kaw, sebab main kat kolam masjid yang memang dalam tu... Cakap pasal kolam, saya pernah lemas terjatuh dalam kolam kat kampung Atuk di Muar, masa tu kenduri kawin adik abah dengan adik mak, tapi yang terrornya saya boleh tiba ke permukaan semula dengan sendiri, guna buluh yang memang arwah Atuk pacakkan dalam kolam ala-ala perigi tu... Hebat kan ilmu Atuk... itulah tujuan Atuk pacakkan buluh, dia kata siapa yang jatuh dalam tu boleh selamatkan diri guna buluh tu... Buktinya saya sendiri, walaupun saya tak ingat langsung masa saya naik tu... Sedar je ada di permukaan kolam, dengan orang ramai berkerumun kat situ... Atas kepala penuh dengan lumpur dan daun kering...


Disebabkan suka main dan tak tau nak belajar nilah UPSR aku 1A 2B 1D... Waduh! Tapi masa tu... Ada aku kesah? Memang takla...

Masa ni lah saya jumpa dengan suami saya sekarang... Kawan kepada sepupu saya... Gatal sungguh suami saya mengurat budak darjah 6... Gatal jugalah saya... Hakhakhakhakhak... jangan mare haaa...

P/S: Gambar Zakiah x jumpa... Kat kampung... Nanti cari... Gambar dah besar adala...

2 comments:

sabrina said...

wah story of life...sweet sbb simpn agy gamba2 lame..:))

~dh follow awk...

Nazha Naan (IP0344332-X) said...

Thanks sabrina... I will follow u back...