Tuesday, April 19, 2011

::Kisah 30 Tahun ~ Part 6::

Ntah di mana silapnya, jawapan untuk melanjutkan pelajaran ke peringkat diploma di politeknik tidak kunjung tiba... Penantian suatu penyiksaan... Memang perit menanti dan terus menanti, untuk tidak membuang masa yang tersisa dan berlalu begitu sahaja, saya mencari sedikit pengalaman dengan bekerja di sebuah kilang, disamping mencari duit saku Flextronics (M) sdn bhd yang terletak di Senai, Johor... Kat sini jugakla mak saya bekerja membantu abah menampung perbelanjaan keluarga... Lebih kurang 4-5 bulan jugakla saya bekerja kat kilang ni... Terdedah juga saya dengan keadaan baru... Golongan baru... Memang berbeza...

Lepas tu, Mak Cik saya di Kuala Lumpur ajak saya jadi guru sandaran kat sekolah dia, kekurangan cikgu, saya yang memang teramat minat untuk menjadi pendidik ni pun tak lepaskan peluangla... Apa lagi sapulah beb! huihuihui... Pengalaman baru... Tapikan... Memang menangislah jadi guru sandaran kat sini... Dapat kelas belakang... Serius saya menangis... Yela mana taknya... Dahla memang tak der ilmu psikologi, pedagogi tipulogi... wahahaha... Bayangkanla... Saya mengajar kat depan, diorang main baling pemadam kat belakang... Bukan baling sesama sendiri... Tapi baling saya... Waaaaaaaaaaaaaaaa!!!!!

Masa nilah saya buat permohonan ke dua ke politeknik... Dalam masa yang sama, kawan-kawan masa kat poli dulu suruh mohon UPU... Adush! Layak ke? So, sebab tak percaya dengan diri sendiri, saya abaikan je permohonan ke UPU tu! Dush! Tumbukan bodoh dari saya untuk diri sendiri!

Sekali lagi doa saya agar Allah memberikan yang terbaik untuk saya didengariNya... Tetiba salah seorang kawan yang sama-sama jadi guru sandaran kat SK Taman Cuepacs, Cheras tu bagi saya borang UPU percuma... Dia kata terlebih beli... Allahuakbar! Saya pun isi jela borang tu... Tanpa menaruh harapan... Coz dalam diri masih mempertikaikan kelayakan diri sendiri... Tengok saya acuh tak acuh, kawan saya ambil borang tu dan isikan untuk saya... TERUKNYA SAYA!!!!! TAK PERCAYA PADA DIRI SENDIRI!!! MEMANG MELAMPAU!
Di suatu ketika dahulu...
Tapi memang patut pun... Sijil nak ke degree... wallaaaaaa... Mustahil! Tapi betullah tiada yang mustahil di dalam hidup ni... Penantian saya selama hampir 1 tahun berbaloi... Datang sekali 2! Diploma Kejuruteraan Awam di Politeknik Kota Bharu dan Ijazah Sarjana Muda Kejuruteraan Awam di Kolej Universiti Tun hussein Onn (KUiTTHO)... Alhamdulillah... Tapi...

Saya memang bermati-matian taknak terima degree tu... Sebab saya rasa tak boleh nak bawak... Macam besar sangat... Memanglah ada cita-cita sampai situ, tapi bukan secepat ini... Saya rasa saya perlu mendaki satu-persatu... Sekali lagi... SAYA MEMANG SENGAL!!! Saya nak jugak buat diploma tu dulu...

Tapi... Mak dengan Abah yang berfikiran waras memang suruh saya terima wat degree tu... Uwaaaaa... Akhirnya saya ikut jugak apa yang Mak dan Abah suruh... Anak solehah la katakan... Tapi... Bukan senang... Macam-macam hal saya buat... Tak bawak kad bankla... Tak bawak benda-benda yang di photostate la... Macam-macamla... Tapi kalau Allah dah tentukan... Itulah yang akan terjadi... Akhirnya saya menjadi pelajar di KUittho... Bermulalah kisah budak kampus saya...

3 comments:

Novelgurl said...

smbung cpt !

Nazha Naan (IP0344332-X) said...

Wokey...

Anonymous said...

saya nak tanya berkenaan sijil politeknik sambung ke degree.