Sunday, April 10, 2011

::Kisah 30 Tahun ~ Part 3::

Sekolah Menengah... Kat Sekolah Menengah Kebangsaan Tun Habab, Kota Tinggi Johor... Sepanjang zaman sek men ni, dari form 1 sampailah form 5, saya kene duduk asrama, masa dengan Mak, Abah dan adik2 pun berkurang... bukan asrama penuh, APKT (Asrama Pusat Kota Tinggi) ada ke orang dapat UPSR D dapat duk asrama penuh? Memang takla... Hahahahaha... 

Masa zaman ni, APKT tu adalah untuk pelajar-pelajar yang tinggal jauh dari bandar Kota Tinggi, 1 jam perjalanan dari Sungai Ara nak ke Sek Men tu, masa tu bas sekolah dari Sungai Ara memang tak der... So dudukla asrama, yuran makan masa tu RM 30 je sebulan... Dapat makan 6 kali sehari... WOWWEEEE... Murah plak rasanya...


Bila saya dan adik-adik makin membesar, tangungan Mak dan Abah semakin besar, Mak dan Abah dah tutup kedai makan, bukan sebab bankrupt or tak der pelanggan, tapi sebab buatan orang, teruk mak sakit kene sihir ngan orang yang dengkikan perniagaannya... Bila tutup kedai Mak kerja kilang, nak harapkan gaji peneroka memang tak cukup, jadi Mak kene bekerja bagi menambah pendapatan keluarga, 1st kilang Mak keje Thompson... Pastu bankrupt Mak keje ngan kilang buku, pastu kilang tu pun tutup, Mak keje pulak dengan Flextronics (m) sdn bhd sampaila sekarang saya umur 30 ni...

Ini semua adalah untuk menyekolahkan kami, yela kan, 3 orang sekali kat sekolah menengah, tingkatan 1, 2 dan 3... Pastu Liah sekolah rendah, si zakiah kecik lagi... Masa ni jugaklah satu "anjakan paradigma telah dibuat oleh saya, semuanya gara-gara sindiran orang terhadap saya... Sindiran apa?

"Eh! Adik-adik dia pandai-pandai, kakak dia ni kurang sikit..."

Whoaaa! sentap beb! Memang nangislah... Mana taknya, Ngah dapat 3A dalam UPSR, Pastu Rin pun dapat 3A... Memangla... Memang tak patutula kalau orang tak perasan, tak mengata, tak bercerita... Apatah lagi duk Felcra yang serumpun aman damai tukan... Nampak jela... Lagipun petang-petang kan banyak masa nak mesyuarat tingkap! Wahahahaha...

Masa berumur 15 tahun inilah, saya sudah sedar akan kepentingan belajar! Kepentingan  untuk memikirkan masa depan! Wuiiiyoooo... rasa hebat plak... wakakaka... Tapi sebab memang tak berapa nak pandaikan.... Dapatlah PMR 3A, 4B, 1C... BM, Sains, apa ntah satu lagi yang A tu tak ingat, Math B, yang C ialah English! Hahahaha.... Pastu kenelah masuk kelas Sains... punyalah taknak... Biasalah... tak der kepercayaan, dengar cakap senior2 je.... kelas Sains susah... Memang agakla... untuk saya yang pandai sikit-sikit ni... hehehehehe....

Masa tingkatan 1 - 3 ni memang agak skema... baru dapat kesedarankan... Tengok cermin mata pun tau.... Besar semacam je... Memang baiklah... Yang tak baiknya suka cabut sekolah agama je.... Bila time, adik-adik darjah 1, 2,3 balik... Saya dan gang saya sama-sama ikut barisan diorang keluar... wakakakaka... tulah untungnya budak yang tak berapa nak tinggi ni... Hahahaha... Keputusannya, darjah 6 sekolah agama kene repeat 2 kali...

Boyfriend? hahahaha... Adalah cinta-cinta monyet 2 - 3 orang... Tak berapa nak cantikkan... Tapi comel ada... Wakakaka... Hubungan dengan suami saya menyepi seketika... Tu yang cari pakwe lain tu... Tapi form 3 dapat kad raya dari suami saya semula... Hahahaha... Takderlah bercinta sakan, cam gitu2 je... Dating-dating pun tak ada... Tapi masa ni cam dah tau dah, budak ni akan jadi suami saya... Hebatnya instinct saya... Ke gatal? Wakakakaka...

Paling tak lupa waktu umur cute miut ni, masa eksiden jatuh dalam parit kat depan masjid... Saya naikla motor honda bullet Abah, bawak ronda-ronda, coz esok daj nak kene balik asrama, berdua dengan Rin, sayalah penunggangnya, di follow oleh kawan sekampung saya, Rozita.... Tetiba depan masjid tu Ngha n D Gang menghalang dari jauh, apalagi nak elakkan dia, buat belokkan mautla... Tapi sayangnya tak lepas, langgar tembok, saya terus masuk dalam parit, bukan parit tanah tau, parit batu... Rin, tersepit kat tembok kaki dia dengan motor...  huhuhuhu... lebam2, benjol2 n luka sana-sini, parut kat kaki Rin sampai sekarang ada dan mengingatkan kitorang peristiwa tu... Semua Ngah punya pasal! Mak balik keje, kenelah jadi doktor, kitorang dah terlentang kesakitan... weeeee...

Memang untung Mak dan Abah dapat anak macam saya yang tak buat banyak hal ni... hehehehe... Tapi form 1 samapi form 3 jela... Pastu nakal sikit... Dapat kawan-kawan satu kepala...

To Be Continued: Form 4 & 5 Yang Nakal

No comments: